دولت ماننا در آذربایجان

                       


 

دولت ماننا در آذربایجان


ماننا، اولین دولت منسجم در آذربایجان جنوبی بود که موفق به ایجاد اتحاد سراسری در بین سران

اقوام مختلف ترک ( قوتتی ها، سابیر ها، هوری ها، آذها، توروک ها و ... )

و جمع کردن آنها در زیر پرچم وحکومت مشترک شد. از اوایل قرن 18 ق . م متحد شدن قبایل ماننا سبب شد 

كه این قبایل بتوانند یك دولت بزرگ ایجاد كنند. ( ا . ن . قلی اوف٬ تاریخ آذربایجان٬ ص 170، 1359 تهران )

مرزهای جغرافیایی دولت ماننا از ایالت "ایللی پی Ellipi" در نزدیكی كرمانشاه كنونی و

نامار در لرستان شروع شده تا كناره های رود ارس ادامه داشت٬ و از سال 717 ق . م با درایت و كاردانی ایرانزو

( ار+یانزی) شاه ماننا٬ قوتتی های ماد مركزی نیز به ماننا پیوستند و همه اراضی آذربایجان جنوبی د

ر داخل یك سیستم سیاسی قرار گرفت و در نتیجه مرزهای ماننا تا شرق قم ( كلمه ای تركی به معنی شنزاز )٬ 

كاشان و مناطق شرقی قزوین گسترش یافت. (پروفسور ذهتابی٬ تاریخ دیرین تركان ایران٬ ص 300 ).


 

ماننا یكی از دولت های مهم و خیلی متمدن منطقه بود و سرزمین هایش آباد 

و مردمش ثروتمند بودند٬ بعد ها این دولت ماننا بود كه پایه و اساس دولت ماد را پی ریزی كرد.

پایتخت ماننا در زیوه واقع در 40 کیلومتری شرق شهر سقز امروزی قرار داشت. 

( قرانتوسكی٬ داندامایو و ...٬ تاریخ ایران از آغاز تا به امروز ص 53 ). لازم به ذکر است که،

کاوشگریهای جدید نشانگر آن است که پایتخت آنان در نزدیکی بوکان امروزی بود.

بعضی منابع حاکی از آن است که مانناییها صاحب خط بودنده اند. نظر "ا . م . دیاکونوف"

در این مورد این است که خط آنها به ظن قوی مأخوذ از خط اورارتویی بوده است.

این خط به گمان او نوعی از خط میخی بوده است. گذشته از این خط میخی،

در نواحی اطراف دریاچه ارومیه هیروگلیفهای اورارتویی متداول بوده است،

به عنوان مثال بر روی دیس سیمین که در زیویه پیدا شده،

هیروگیلیفهایی از این نوع نقش گردیده است.

 

 

زبان مردم ماننا زبان اقوام قوتتی و لولوبی و هوری بود که تا حدود زیادی به

زبان ایلامیها نزدیک بود.

ماننای كهن٬ ماد سرافراز٬ آذربایجان غیور دوباره از 80 سال به اینور در بند سلطه گران اسیر گشته است.

برای نمونه به چند تا ازعلل مخفی نگه داشته شدن تمدن و دولت مانناها توسط پان فارسیسم اشاره می شود:

1) سرپوش گذاشتن بر روی این حقیقت تاریخی كه در آن دوره

قبایل هند و ایرانی كاملا از نظر تمدن عقب مانده و بصورت نیمه وحشی زندگی میكردند.

2) با مخفی كردن این حقیقت كه از 4000 سال قبل از آمدن هندو ایرانی ها به ایران در آذربایجان 

( ماننا - ماد ) تمدن های درخشانی وجود داشته است٬

بتوانند نادانی و عقب ماندگی اقوام آریایی را مخفی نگه داشته 

و راحتتر بتوانند تمدن درخشان ماننا را به اسم خود مصادره و ضبط كنند.

3) تا بتوانند ماد ها را آریایی معرفی كنند ( چونكه ماننایی ها تشكیل دهنده

دولت ماد و ماننا قلب ماد بود )

4)ماننا سرزمین زرتشت تاریخی ( نه افسانه ای فارس ها ) بوده و اوستای حقیقی

( نه اوستای دروغین نوشته شده در قرن 12 در هند به زبان گجراتی هندی ) 

به طور شفاهی در بین مردم ماننا رایج بود و برای اولین بار با گرویدن ساسانیان به آن دین

( صورت واقعی دین از بین رفته بود ) دعا های آن به طور شفاهی به فارسی ترجمه شدند. 

چون پان فارس ها به دروغ ادعا میكنند كه زرتشت یك پیغمبر آریایی بود

و اوستا اولین بار به زبان فارسی باستان نوشته شده بود لذا مجبور هستند

كه وجود تمدن ماننا را مخفی نگه دارند.

5) مخفی كردن این حقیقت كه همه هنر و معماری هخامنشیان از ماننا كپی شده است٬

تخت جمشید را معماران ماننا - ماد ساختند. آریایی ها قادر به ساختن میخ طویله ای هم نبودند، 

چه برسد به ساختن کاخی.

6) برای اثبات این ادعای پوچ كه هخامنشیان بعد از به قدرت رسیدن٬ آذربایجان را فارسی زبان كردند٬

باید تمدن چند هزار ساله آذربایجان را مخفی نگه داشته و آنجا را خالی از سكنه نشان بدهند.

7) پاك كردن اسم مهمترین دولت آن زمان در آذربایجان و ضبط آثار آنها به نفع هخامنشیان 

نیمه وحشی و چادرنشینی كه هنوز از مدنیت بویی نبرده بودند.

 

 

 

در مورد بی فرهنگی و فقدان تمدن در بین آریایی ها حتی افسانه های شاهنامه هم شهادت میدهند٬

در آن كتاب٬ كه نژادپرستی و ضدیت با زن را ترویج میدهد٬

در بخش مربوط به پیشدادیان٬ آریایی ها اقوامی نیمه وحشی معرفی می شوند

كه به مرور زمان طرز زندگی مدنی و مدنیت را از بومیان ایران ( اجداد تركان ) یاد میگیرند.


آثار ارزشمندی كه در منطقه شرقی دریاچه اورمیه٬ از روستاهای پروستر و آخیرجان پیدا شده است٬

از جمله مجسمه شیر از سنگ زرد مربوط به ماننا - ماد می باشد.

در منطقه گوورقیزی در بین ممقان و دریاچه اورمیه

و همچنین در منطقه گونئی در شمال دریاچه اورمیه تپه های زیادی وجود دارد

كه هنوز كاوشگری در آنها نشده است. همچنین آثار زیادی از ماننا ها در تپه حسنلی، 

تپه مارلیك، منطقه نامار و اطراف رودخانه دیاله در لرستان كنونی وجود دارد.

ماننایی ها در صنعت قنات سازی٬ پرورش اسب٬ ساختن باغات میوه

( خصوصا انگور ) و كشاورزی٬ صنعت فلزكاری و معماری مشهور بودند.

 


                             

 

 

قدیمی ترین ظرف منقش به تصویر شطرنج، جامی است كه از ویرانه های حسنلو 

در آذربایجان به دست آمده است و آن را از قرن نهم پیش از میلاد یعنی دوره ماننا، می دانند. 

این نقش در بخش زیرین جام از یك طرف دارای 10 خانه و از طرف دیگر 9 خانه دارد.

دین مانناها: دین ماننایی ها شامانیزم بود و دین زرتشت

( نه آن دین زرتشتی قلابی كه در قرن 12 میلادی در هند اختراع كردند ) 

از بطن مذاهب مختلف شامانیزم رشد كرده و 100-200 سال بعدش در اواخر امپراتوری ماد 

در همان جا یعنی آذربایجان ظاهر شد. هخامنشیان دشمنان سرسخت دین زرتشت بودند

و هر سال روزی را به نام روز موغ كشی جشن می گرفتند.

 

 


 

ایالت های ماننا - ماد به صورت نیمه مستقل اداره می شدند. 

نمونه ای از اسامی این ایالت ها: امیرنشین "او ایش دیش" ( منطقه مراغه امروزی )٬ 

به زبان سومری "13دندانه" ( ترکی امروزی همان معنی را دارد، 

او=اون، ایش=اوش یا اوچ؛ دیش= دندان یا دندانه)، زیكئرتو ( منطقه میانه و اردبیل امروزی )٬ 

آندیا (مناطق بالایی دره قیزیل اوزن و سفید رود)٬ دیوك (منطقه شمالی دره قیزیل اوزن ) ائللی پی (در نزدیكی كرمانشاه امروزی ) مادای ( مناطق همدان، قزوین، قم، كاشان، زنجان ) و غیره.

تمام این مناطق امیرنشین كوچك از نقطه نظر نژادی و زبانی خیلی به همدیگر نزدیك یا عین هم بودند٬

مثلا زبان اهالی زیكئرتو و ماننا ها یكی بود و به همین خاطر نمایندگانی را كه زیكئرتو ها به 

در بار آشوری ها فرستاده بودند٬ با آشوری ها از طریق مترجمین ماننایی صحبت می كردند.

( "م . دیاكونوف"٬ تاریخ ماد ص 511 ).

 

 

 

 

 

به دلایل سیاسی از 80 سال اخیر سیاست ترك ستیزی بخش مهم سیاست حاكمیت دست

نشانده فارس در ایران می باشد. سیاست ترك ستیزی٬ 

در همه كارها و عملكرد های دولت مشاهده میشود. برای مثال٬ برای تضعیف هرچه بیشتر

موقعیت و نفوذ تركها در ایران٬ با جعل تاریخ و جعل مشروعیت تاریخی برای كردها٬ سعی میكنند

تا آنها را در آذربایجان سكونت دهند٬ و از 80 سال پیش صدها طایفه و قبیله كرد 

را از شمال سوریه و عراق آورده و در مناطق غربی و جنوب غربی دریاچه اورمیه سكونت داده اند٬

تا هم سرزمین آذربایجان را تجزیه كنند و هم بتوانند

بین تركان آذربایجان و آناطولی دیواری گوشتی ایجاد كنند.

 


 

              ياشاسين بوتوو آذربايجان بيرليگي

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

وحید
ساعت11:39---12 فروردين 1391
قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم

مَن نَفَّسَ کُربَۀَ مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللهُ عَنهُ کُرَبَ الدُّنیَا وَ الاخِرَۀ .

پيامبر گرامي اسلام ( صلي الله عليه و آله و سلم ) فرمودند :

کسی که غمی از دل مؤمنی بردارد خداوند غم های دنیا و آخرت او را بر طرف خواهد کرد .

پاسخ:الان غم هات بر طرف شد وحید قارداش شماهم سر بزن زیاد زیاد


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 12 / 1 / 1391برچسب:,ساعت 14:51 توسط مهلا| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com